Daar zijn we weer - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Alex ten Hoor Henderika Mulder - WaarBenJij.nu Daar zijn we weer - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Alex ten Hoor Henderika Mulder - WaarBenJij.nu

Daar zijn we weer

Door: Alex ten Hoor

Blijf op de hoogte en volg Alex ten Hoor

25 April 2008 | Singapore, Singapore

Zag net op het log dat ons laatste berichtje dateert van 6 april, al weer 2,5 week geleden. Nou hadden we jullie voorbereid dat er waarschijnlijk even een radiostilte zou zijn, maar die is iets langer uitgevallen dan de bedoeling was. De afgelopen weken veel gezien en beleefd. Weet eigenlijk niet zo goed waar te beginnen maar neem jullie maar even mee terug in de tijd vanaf ..... NU!

NU is in Singapore. We zijn hier sinds maandag 21 april. De enige reden waarom we hier naartoe zijn gegaan is een praktische geweest: het regelen van een visum voor Indonesië. Ons verblijf valt hier echter iets langer uit dan gepland, maar dat is niet erg. Geeft ons de tijd om jullie weer bij te praten en bovendien gaf het ons de gelegenheid alvast koninginnennacht te vieren. Ik hoor jullie denken: koninginnennacht? Is dat niet wat vroeg? En in Singapore? Blijf lezen als je meer wilt weten....

Singapore, wat weten we in Nederland nou helemaal van dat kleine eilandstaatje? Dat ze hier vrij royaal zijn met het geven van de doodstraf aan drugssmokkelaars is vaak wel bekend. En dat er iets was met kauwgom op straat gooien en dan een boete krijgen, dat is wellicht iets minder bekend. Maar het gaat nog veel verder dan dat. Er schijnt hier zelfs niet eens kauwgom te koop te zijn.

Wat we in Nederland ook niet massaal weten (een enkeling wellicht) is dat in september van dit jaar geschiedenis geschreven gaat worden in Singapore. Dan is er namelijk de eerste nachtelijke Formule-1 grandprix uit de geschiedenis van het F1-circuit. En dat zullen de bezoekers weten: overal wordt er reclame voor gemaakt en spreken de mensen erover.

Singapore, 4,5 miljoen inwoners, is een erg geördende stadsstaat op het zuidelijkste punt van het zuidoost- aziatische vasteland. De regering probeert met strenge boetes, ook voor veel lichtere vergrijpen, de bevolking sociaal verantwoordelijk te maken. Gesnapt worden al fietsend op een plek waar dat niet mag, kan je een financiële aderlating opleveren van ruim € 450,-. En ook dingen op straat gooien is uit den boze. Maar het mooiste voorbeeld is wel dat wanneer je de pech hebt dat een politieagent je betrapt op het niet doortrekken in een openbaar toilet, je ook daarvoor beboet kunt worden. Dat je het maar even weet.

Een ander bijzonder aspect van de Singaporese maatschappij is het openbaar vervoer. Computergestuurde treinen zorgen ervoor dat metro’s hier vertrekken met een accuratesse als van een atoomklok. De treinen stoppen met de deuren op de centimeter nauwkeurig voor de wachtende groepen mensen. De metro rijdt door tunnelbuizen waarin in de wanden TV-schermen zijn verwerkt die reclameboodschappen afspelen. Geeft een bijzonder effect om daar naar te kijken, naast alle boodschappen die we kunnen oppikken van de schermen in de trein zelf.

Na Australië is Singapore ook op eetgebied wel even andere koek. In wijken als Little India en Chinatown is het volop hectiek rondom de vele marktstalletjes. Ons eerste ontbijt in Singapore bestaat uit rijst en een heerlijk, maar bijzonder pikant Indiaas vleesprakje, en een kopje melk met thee en suiker, veel suiker! Erg lekker, maar om nou te zeggen dat Europeanen zo pittig moeten ontbijten....... Nee!

Anders ligt dat wat mij betreft bij de avondmaaltijd. De uitdaging is om zo goedkoop mogelijk te gaan eten in zogenaamde Hawkercentra, een eethal met allerlei eetstalletjes. Een bord vol met allerlei heerlijkheden als vissekop en ingewanden kun je hier al voor €1.65,- op de kop tikken. Maar hoewel ik best een culinaire avonturier ben, gaat mijn voorkeur toch meer uit naar de kip, beef of varkensvleesgerechten. En die smaken werkelijk prima. En toch heb ik het gevoel dat eten in dit soort gelegenheden er wel toe MOET leiden dat er een moment komt dat alles met spetterend en donderend geraas er aan mijn achterkant weer uit gaat komen. Tot nu toe heeft het eten zich echter nog niet gewroken, maar de wraak van Montezuma (bekende term onder reizigers voor diarree) ligt wel degelijk op de loer.

Dan koninginnedag, het verhaal waar jullie natuurlijk allemaal naartoe aan het lezen zijn. Gisteren stapten we heel toevallig uit de metro bij Raffles Place om daarna heel toevallig langs kade van de Singapore-rivier te gaan wandelen om daar heel toevallig op een kroeg te stuiten die oranje ballonnen op het terras had hangen en rood-wit-blauwe slingers. Een toevallig bord op de gevel maakt duidelijk dat er diezelfde avond een oranje-party is ter ere van de birthday of Queen Beatrix, queen of the Netherlands. Een beetje vroeg weliswaar, maar toch. Bij navraag blijkt dat het feest ooit is ontstaan omdat er in de nabijheid veel Nederlanders werken (er zijn zo’n 3000 Nederlandse expats) in Singapore. In de loop der jaren is het feest een traditie geworden en dit jaar vallen wij met de neuzen in de welbekende boter. Helemaal mooi is dat er tussen 19 en 21 uur gratis Heineken geschonken wordt. Het enige dat we daar voor hoeven doen is iets oranjes aantrekken of oranje verf op huid en/of haar te smeren. En we zijn natuurlijk Hollander genoeg om dat niet na te laten. We kiezen voor het eerste en shoppen even snel wat goedkoops in Chinatown, waar we toch al op weg naartoe waren om te eten, en gaan daarna terug naar de kroeg bij de rivier. Als we aan komen lopen onderscheidt Henderika vanuit de verte al een oranje gekleurde mensenmassa op de plek waar we moeten zijn. En inderdaad, het is er al dringen geblazen voor de biertap. En ja, het bier is gratis. Het zijn bovendien geen lullige glaasjes die geschonken worden. Voor minder dan een halve liter doen ze het niet. Prima voor elkaar dus. Zoals was te verwachten was, op een enkele verdwaalde Singaporees na, de kroeg en het bijbehorende terras een oranje-enclave in Singapore. Alleen maar Hollanders. En vrijwel allemaal expats die werken bij ABN-AMRO, Shell of Unilever. En hun vrouwen.

Tijdens het bachanaal met onze landgenoten leren we een aantal mensen kennen die ons spontaan uitnodigen om mee te gaan eten of mee te gaan naar het feest van de ambassadeur op zaterdag 26 april. Dat laatste laten we ons geen twee keer zeggen. Als er een feestje is zijn we er graag bij. Zaterdag komen de mooiste kleertjes uit de rugzak (en dan zijn we waarschijnlijk nog ietsje `underdressed‘) en gaan we op bezoek bij de ambassadeur. Een leuke afsluiter van een kijkje in het wereldje van Nederlandse expats in den vreemde.

Tot zover onze ervaringen in en over Singapore. Als je het nog steeds leuk vindt van ons te lezen, houd dan de komende dagen dit weblog in de gaten. We willen voordat we zondag 27 april vertrekken naar Bali nog onze ervaringen en verhalen over Tasmanië en Melbourne posten. Een tipje van de sluier? Tasmanië was overdonderend mooi en we hebben er een bijzondere ontmoeting gehad met een `paradijsvogel` (als in het TV-programma waarin bijzondere mensen werden geportretteerd. Of als je het niet kent: „De Stoel“, het vraaggesprek met Rik Felderhof als presentator, is net zo’n programma.). En Melbourne was de plek voor een onvergetelijke sportervaring. We beleefden daar ‘A night at the footy‘ op de Melbourne Cricket Ground, de sporttempel van Australië. Nieuwsgierig? Kom dan één dezer dagen nog ‘s terug. Dan kun je ook nieuwe foto’s bekijken.

• 25 April 2008 - 07:27

Pepijn:

Jezus, wat een belefenissen allemaal! Hoe gaat het nu eigenlijk met dat visa voor Indonesie? Ben ook benieuwd naar dat expats-feestje bij de ambassade.
    Hier wat feitjes over NL:
    - er is een conflict tussen Gomes en Reker van PSV.
    - zondag is de bekerfinale tussen Feyenoord en Roda.
    Het weer wordt nu eindelijk beter (18 graden en zon)

Ik ben nu bezig met het kopen van een appartement in Bezuidenhout, Den Haag. De onderhandelingen zijn in volle gang. Wel spannend allemaal.
    Hopelijk weet ik over een weekje meer.

Veel plezier in Singapore!
    Dikke knuffel, Pepijn

• 25 April 2008 - 08:40

Dellie En Karel:

Wat fijn weer even iets te horen.
    Was inderdaad al weer even geleden, maar het gaat jullie goed, zo te zien.
    De Gouden Kooi is over vier weken afgelopen.

• 25 April 2008 - 13:46

Pa En Ma:

Hai Hai
    Dus jullie zijn weer in de ether,Mooi zo!
    Heeft wel wat lang geduurd,maar zo te zien ging het goed in de dramatische natuur in Tasmanie.
    Leuk,dat feestje bij de ambassadeur,en de kleding dat zal wel lukken toch !!
    Wij wachten met spanning op de berichten
    over Tasmanie
    NIEUWSGIERIG ?? JA !!
    Hier is alles goed ,en het mooie weer komt er aan.
    En de poekies hebben het best naar hun zin , maar O zo ondeugend !
    Veel plezier in Singapore en Bali

Groet,Pa en Ma t H
    en Max en Koos

P,S Haulerwijk weer negatief in het nieuws door een aangestoken brand op het Industrieterrein met een miljoenen schade
    (Boelens.Landbouwmechanisatie )

Doei !!