Van de outback naar de wijngaarden - Reisverslag uit Sydney, Australië van Alex ten Hoor Henderika Mulder - WaarBenJij.nu Van de outback naar de wijngaarden - Reisverslag uit Sydney, Australië van Alex ten Hoor Henderika Mulder - WaarBenJij.nu

Van de outback naar de wijngaarden

Door: Alex ten Hoor

Blijf op de hoogte en volg Alex ten Hoor

27 Maart 2008 | Australië, Sydney

Al even niets van ons gehoord de afgelopen dagen, maar hier zijn we weer met een update. Deze keer vanuit Mc Laren Vale, een wijndorp ten zuiden van Adelaide. Ik zal jullie even bijpraten over de afgelopen dagen.

Broken Hill was enorm leuk en interessant om te zijn, maar ik zou er van m’n levensdagen niet willen wonen. Of zoals Kees gezegd zou hebben: ik zou liever een kogel door m’n kop jassen! Het is een stadje van zo’n 20.000 inwoners, ligt in de middle of nowhere en heeft als bijnaam ‘Silver City’. Drie keer raden waarom. Juist ja; halverwege de negentiende eeuw kwamen hier mensen van heinde en verre naartoe om te werken in één van de vele zilvermijnen. De afgelopen jaren zijn de mijnen uitgeput en is Broken Hill overgeschakeld op het toerisme. Het presenteert zich met success als uitvalsbasis voor een bezoek aan de outback van New South Wales, de staat waarin ook Sydney ligt. Recentelijk zijn er echter nieuwe zilveraders gevonden en zelfs uranium. Deze vondsten zijn van groot belang en er zijn al weer een aantal mijnen heropend. En waarschijnlijk zullen er nog wel wat volgen.

In Broken Hill zijn we door Dian en Lorna (zie vorig bericht: deze was voor de gelegenheid in het Engels. Zo konden de dames het ook lezen.) meegenomen naar de Living Desert, een mystieke plek vlak buiten Broken Hill waar twaalf beeldhouwers beelden hebben gehouwen uit de rotsen die daar staan. We hebben daar weer heerlijk ge-BBQ-d.

Over BBQ gesproken: Barbra, de gastvrouw in onze Bed & Breakfast, nodigde ons de avond voor vertrek ook uit voor een BBQ. Toen ik haar vroeg waar in Broken Hill een restaurant zat waar we Bush tucker (voedsel uit de bush) konden eten, antwoordde ze dat ze nog kangoeroe en emoevlees in de vriezer had. Dat zou ze voor ons op de barbie gooien en dan konden we quandong-pie als dessert eten (een quandong is een outbackboom die bessen draagt). Na de barbie nam ze ons nog mee naar de Golf Course van Broken Hill. Niet om een balletje te slaan, maar omdat zo rond de schemering er vaak kangoeroe’s en emoe’s rondlopen op de baan. Dat bleek ook nu het geval.

Afgelopen zondag 23 maart zijn we vanuit Broken Hill vertrokken richting Adelaide. De treinreis van Sydney aan de oostkust naar Perth aan de westkust met de Indian-Pacific is een klassieker voor treinliefhebbers. Wij hebben de etappe van Broken Hill naar Adelaide meegereisd. In Adelaide aangekomen snel doorgereisd naar Glenelg, het strand van Adelaide, en ingecheckt bij ons hostel.

Over Adelaide kan ik kort zijn. Het is geen onaardige stad, maar voegt weinig toe aan Sydney. Eén van die dingen is het South Australian Wine Centre. De stad is zeer ruim opgezet met veel groen een hele brede straten. Ook hier prachtige Royal Botanic gardens. En er zijn een aantal interessante musea waarvan wij het South Australian Museum hebben bezocht, een veelzijdig museum met veel informatie over de geschiedenis van de Austraalnegers (of Aboriginals, zoals je wilt), pacifische volkeren, dinosaurussen, mineralen en fauna. En volgens cricketkenners is Adelaide de plek met het mooiste cricketstadion ter wereld, the Adelaide Oval.

Gisteren (woensdag 26 maart) onze huurauto opgehaald. Vanaf Adelaide zullen we tot en met 4 april onderweg zijn naar Melbourne. Eerste stop is in Mc Laren Vale, een bekend wijngebied waar voornamelijk Shiraz en Cabernet Sauvignon-wijnen van hoge kwaliteit worden gemaakt. Aangezien het hier vol zit met Cellar Door’s (kelder verkoopwinkels) komt onze huurfiets goed van pas. Gisteren en vandaag hebben we hier heerlijk rondgefietst en wijntjes geslurpt. En de kofferbak biedt nog ruimte voldoende om wat flessen te vervoeren.

Nog twee dingen ter afsluiting. Eén: wel ‘s van Honey Mead gehoord? Nou, wij ook niet. Maar lekker!! Het is een dessertwijn die van honing wordt gemaakt. Er komt geen druif aan te pas. Heerlijk zoet, zoals het een dessertwijn betaamt. Wist je trouwens dat het woord Honey moon is afgeleid van dit drankje. De drank komt oorspronkelijk van de Grieken, maar de Vikingen dachten dat het een afrodisiacum was en de gehele eerste maand na de huwelijksvoltrekking dronken de Vikingen dit zoete drankje.

Twee: op het zuidelijk halfrond zijn is toch wel een beetje raar hoor. Géén poolster, géén grote beer. En gisteren realiseerde ik me iets wat eigenlijk logisch is, maar waar ik nog nooit bij stil had gestaan. Staat bij ons om 12 uur ‘s middags de zon in het Zuiden, hier staat ie op dat tijdstip (en dan bedoel ik ‘onze’ 12 uur ‘s middags) in het....... Jawel, het Noorden. Wicked!!!

• 27 Maart 2008 - 08:20

Hendrik:

Goed geschreven verhaal; complimenten!!

Gaan jullie nog een hapje eten bij het roadkill restaurant in Adelaide?

• 27 Maart 2008 - 09:27

Bernadette:

Wijn uit Australie!!! Yahoo...
    Goed proeven he en houd de smaak goed in gedachten. Heb je al bubbeltjes geproefd? Hier in NL is alles gezellig, we krijgen iets warmer weer na een enorme sneeuwstorm. Ik zat er midden in in de Alpen. Erg erg koud met het skien, maar wel genoten van een paar dagen op de latten staan.

Have fun!
    En de groeten aan Crocodilehunter Kees.

Liefs,
    la B.

• 27 Maart 2008 - 09:38

Claudia (Druten):

Hoi Alex,

Ik ben helemaal bij gelezen. Heerlijk jouw verhalen. Het is echt genieten, zo te lezen. Hier komen de krokusjes uit maar d'r ligt wel sneeuw op.

Nog heel veel reisplezier!!

• 27 Maart 2008 - 10:42

Kees:

Mooie verhalen en goede tips.

Snel die kofferbak vullen met wijntjes en terugrijden naar Sydney !!!

Verder verwacht ik zeker een reactie van Arie de huis-tuin-en-keuken-Astroloog over de poolster en de grote beer.

Tot binnenkort.

• 27 Maart 2008 - 21:19

Arie:

Sjonge jonge, mooie verhalen hoor! Met de sneeuwbuien en kou hier neemt mijn jaloezie wel wat toe... Maar goed, geniet ervan – en ik ben benieuwd naar jullie verdere avonturen!

Have fun,
    Arie.

@ Kees: omdat je zo lief appèl doet op mijn onmetelijke kennis van het eveneens onmetelijke firmament, hierbij wat informatie over de hemellichamen waar je naar vroeg.

Grote Beer (Ursa Maior) is een sterrenbeeld aan de noorderhemel, tussen declinatie +28 en +73 graden. Voor wat betreft de naamgeving tasten astrologen nog immer in het duister. In niets lijkt dit sterrenbeeld immers op een beer. Aanvankelijk werd aangenomen dat deze naam vanuit de Griekse mythologie is ontstaan, maar omdat de Griekse mythologie alleen maar draait om vrouwen, drank en merkwaardige relaties met je moeder lijkt dit onwaarschijnlijk. Onlangs is in ons land een interessant onderzoek uitgevoerd waarbij 3741 gezonde vrijwilligers een foto van dit sterrenbeeld werd voorgelegd met de vraag wat ze er in zagen. 3739 respondenten zagen een steelpan, 1 respondent een tsunami van islamisering, en 1 respondent een naakte vrouw. Deze laatste respondent bleek i.v.m. een wereldreis op dit moment in Australië, en daarom helaas onbereikbaar voor verdere toelichting. Een spraakstoornis, afasie, van de naamgever is onder astrologen momenteel de algemeen aanvaarde theorie omtrent deze naamgeving.

De Poolster is een heldere, goed zichtbare ster aan de noorderhemel, op ongeveer 470 lichtjaren van de aarde verwijderd. Ook hier is weer een aardige anecdote over de naamgeving. In tegenstelling tot wat veel mensen denken, heeft de naam niets met de Noordpool te maken, maar is de naam een verbastering van Anton (“Toni”) Polster, de topscorer aller tijden van het Oostenrijks nationale voetbalelftal. In 1992 scoorde hij zelfs tegen Hans van Breukelen, wat een aanzienlijk grotere prestatie is dan scoren tegen Henk Timmer. Overigens is zijn erkenning als heldere ster van het Oostenrijkse voetbal pas in de nadagen van zijn carrière gekomen, door een toevallig incident waarbij een teamgenoot onder de douche zijn stukje zeep liet vallen.

Nou Kees, ik hoop dat ik hierbij je honger naar kennis omtrent het altijd raadselachtige firmament een beetje heb kunnen stillen. Altijd handig, dit soort kennis, voor de borreltafel. Jammer alleen dat dit oersaaie zwetsverhaal zoveel bandbreedte inneemt dat Alex en Henderika verder geen foto’s of filmpjes meer kunnen uploaden. ;-)

• 03 April 2008 - 18:26

Broer: